pondělí 5. ledna 2015

Boneyard

 

Boneyard - již druhý návod z dílny geniálního amerického návrháře Stephena Westa, který Vám přinášíme s laskavým svolením autora v českém překladu - aneb jak příjemně začít nový rok!

Tento jednoduchý trojúhelníkový šál je skvělým oddechovým pletařských projektem na cesty nebo relaxaci doma...vzor je velmi snadno zapamatovatelný.

Jak sám autor uvádí v návodu, Boneyard je možné plést z jakékoliv příze - ať už tenké nebo silné. Autor dodává, že rád plete na jehlicích o něco větších, aby tak byl úplet vzdušný a splývavý...

Šátek se plete od středu, na každé lícové straně se přidávají 4 oka (2 po okrajích, 2 u středového oka), první a poslední dvě oka jsou vždy pleteny hladce. Šál se plete jednoduchým žerzejem (líc hladce, rub obrace), každou 12.řadu je vytvořen vroubek pomocí řady hladce na rubové straně.
Středové oko si značíme značkovači pro lepší orientaci.

Jehlice: doporučujeme kruhové jehlice min. délky 80 cm. Velikost jehlic dle tlouštky vlny a stylu pletení (šátky z příze Tosca Light níže jsou pletené na jehlicích vel. 4,5).

Poznámka Vlněných sester: Přidávání u středu i na okrajích je v návodu uvedeno pomocí přidávání za příčnou nit, ale můžeme dělat i přidání nahozením - vytváří dírky a pletenina je pružnější a volnější v okrajích. Případně je možné obě metody zkombinovat - na krajích oka přidávat nahozením (je to volnější), u středového oka za příčnou nit (je to úhlednější).

P1HP - přidat oko hladce zprava -  nadzdvihneme příčnou nit mezi oky levou jehlicí zezadu a upleteme zepředu
P1HL - přidat oko hladce zleva - nadzvihneme příčnou nit mezi oky levou jehlicí zepředu, upleteme zezadu
hl - hladce
obr - obrace
sz - sejmout značkovač

POSTUP:

Nahodíme 5ok.

Počáteční řada 1 (rub): hl2, umístím značkovač, 1obr, umístím značkovač, hl2.
Počáteční řada 2 (líc): hl2, P1HL, hl1, P1HP, hl2.
Počáteční řada 3 (rub): hl2, obr3, hl2.

Řada 1 (líc): hl2, P1HL, pleteme hladce až k značkovači, P1HP,sz, hl1,sz, P1HL, hladce ke dvěma posledním okům, P1HP, hl2.
Řada 2 (rub): hl2, obrace ke dvěma posledním okům, hl2.

Opakujeme řadu 1 a 2.
***v každé 12 řadě vždy rubovou stranu pleteme celou hladce místo obrace!

Takto pokračujeme v pletení dokud šál nemá cca o 5 cm menší velikost než požadovaná velikost, nebo dokud máme dostatek příze ponechané na okraj.

Okraj:
Řada 1 (líc): hl2, P1HL, hladce až k centrálnímu oku, P1HP, hl1, P1HL, hladce až k 2 posledním okům, P1HP, hl2.
Řada 2 (rub): hladce všechna oka.

Na okraj je zapotřebí si ponechat dostatečné množství příze.

Ukončení:
Po upletení požadované šíře okraje ukončíme pleteninu. Stephen West doporučuje např. šité ukončování Elizabeth Zimmerman.
Zapošijeme konce vln, vypneme a s radostí nosíme:-))

Návod je určený k osobní potřebě, nikoliv ke komerčnímu využití, prosíme o respektování.

Šátek Boneyard  z příze Tosca Light (1.2 klubka)

 Boneyard z příze Mille Colori Socks&Lace (1 klubko)

 Boneyard z 1 klubíčka Tosca Light (9 pruhů)

12 komentářů:

  1. Holky dík za inspiraci a návod. Moje cácorka mi sebrala můj náčkovaný trojcípí šátek se slovy - mami mě se hodí k čepici ( mám se na co těšit teď je jí 6 let, co mě chudinku ještě čeká). Takže jsem přemýšlela, že si uháčkuji stejný, ale asi vyhraje tento. Vlnu mám a tak se co nevydět dám do pletení.
    Krásný den.
    Tereza

    OdpovědětVymazat
  2. Bezva - já ho upletla akorát před rokem v lednu.
    A myslím, že to bylo tady u Vlněných sester, ten návod, jak plést trojcípý šátek. Česky.
    Až ten šátek nahraju do svojí nové databáze výrobků na ravelry, určitě tam uvedu, že český překlad mi pomohl.
    Přečetla jsem hodně knížek v angličtině, ale ty pletařské zkratky v angličtině mě tak odrazují a prudí a pletou, že jsem podle nich ještě nic nepletla. Ono stejně mě moc nebere plést podle toho, co vymyslel někdo jinej než já. I když výsledek by byl mnohem lepší :)

    U šátku ale ani návod chybě nezabránil - omylem jsem sáhla po jiném bílém klubku, než jsem plánovala, takže je šátek poněkud umělý, ne heboučký, jak jsem chtěla. Všimla jsem si toho až dost pozdě a nechtělo se mi ho dělat znova. Jojo.

    Jo ještě mě napadlo, co by hodně pomohlo - kdybyste napsaly, jaké jehlice jsou na šátek vhodné. On se totiž na normální dlouhé dvě jehlice asi nevejde. A já třeba vůbec neměla přehled, v jakých různých délkách se prodávají kruhové jehlice. A že se na nich vlastně dá plést i tam a zpátky, nejen dokola.
    Někteří pletaři jsou trochu nedovtipní, no :)

    Vůbec by mě zajímalo, jak děláte třeba vršek čepice nebo prsty rukavic. To jde sejně jen na krátkých jehlicích a ne na kruhové,ne? Mně jsou vůbec ty krátké sympatičtější.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujeme za komentář! Co se týká jehlic, doplníme do návodu doporučení na kruhové jehlice délky min. 80cm. Jinka čepici pletu ve špičce na ponožkových jehliciích, stejně tak pletu i celé rukavice. Dalo by se říct, že jediný typ jehlic, který nepoužíváme jsou právě ty rovné dlouhé. Kde Vás na Ravelry najdem, ajko Lišku?

      Vymazat
    2. Liško já třeba osobně používám jenom kruhové jehlice. Klasické rovné jsem odložila po narození malé a přešla na kruhové. Lépe se na nich plete, vejdou ve všude a hlavně se neohybají jako klasické jehlice. Mě zase ponožkové jehlice nejsou vůbec sympatické. Pořád mi padají, jsou ostré - asi to bude tím, že jsou ještě po mojí prababičce. A také mám strach, aby se děti nepopíchali, když já pletu a oni si hrají a během hry je napadne mě vlést na klín.
      Já vršky čepice či rukavice pletu jenom na kruhových jehlicích. Není to nic těžkého, prostě si rozdělím oka na jehlice a lanka a pletu. Pokud chceš vědět jak na to, tak se mrkni sem. http://barvinekafialkaa.blogspot.cz/2014/11/navod-na-pletene-palcaky-s-klapkou_25.html .Chce to jenom trpělivost a trochu cviku.
      Tereza

      Vymazat
  3. Tak já ho dneska v poledním klidu nahodila. Přišly jste mi obě s tímto lehce blbuvzdorným návodem fakt vhod. Pletení parkuji na tašce do porodnice :)

    OdpovědětVymazat
  4. A já jsem z vašich přeložených zkratek nadšená! Díky nim jsem si přeložila návod na krásný svetřík z Dropsu a to anglicky neumím :-) Navrhuji dát odkaz na ně nahoru k návodům, aby nezapadly v minulosti textů a průběžně doplňovat. Do třeba psso (pass slipped stitch over) Díky! Kateřina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nás moc těší, děkujeme za tip, zkratky na bok umístíme;-)

      Vymazat
  5. Díky moc za překlad pro takové znalce angličtiny,jako jsem já !!! Holky vy jste takové našeptávačky /doufám,že vás neurazím takovým oslovením :)) / od vánoc,kdy jsem objevila váš bezvadný blog,už pletu 3.šátek...začala jsem ovšem od toho nejjednoduššího...nejdřív podkovu,pak Baktus a teď pletu ještě jeden ale z lepší vlny..uvidíme,kam se dostanu :)) Mějte se moc hezky !!!!! Lída Skokanová

    OdpovědětVymazat
  6. Holky, děkuji za návod. Dnes jsem ho začala plést. Jehlice "knit pro" jsou jako "mercedes mezi trabanty". Šetřím na celou sadu :-)

    OdpovědětVymazat