čtvrtek 29. ledna 2015

Multnomah



Další z návodů, který jsme pro Vás přeložily, je nádherný šátek s tajemným jménem Multnomah.
Jeho autorkou je Kate Ray z www.helloknitty.com.
Na začátku popisu návodu nám jeho autorka vysvětluje původ názvu a také okolnosti, za kterých vznikal nápad na tento pletený kousek. Multnomah se jmenuje oblast v severozápadním Oregonu - velmi blízká jejímu srdci. A tak tento kus země inspiroval Kate Ray k tomuto krásnému pletení. 

Ne každý z nás se může jet do Oregonu kochat se krajinou, ale každý z nás si může Multnomah uplést:-). 
Je to návod velmi variabilní, můžeme si hrát z jeho velikostí, počtem ok ve středové linii či velikostí krajkového okraje. Nejprve přinášíme originální návod přesně přeložený, tak jak jej vidíme na fotce výše. Dále uvedeme variantu s úpravou Vlněných sester.

Příze: 412 yardů příze "fingering" - použitá příze Sanguine Gryphon Bugga! in Rainbow Scarab
Jehlice:  3 / 3.25 mm kulaté, 60 cm nebo delší (nebo velikost potřebná ke správnému rozměru zkušebního vzorku)
Pomůcky: 4 značkovače
Zkušební vzorek: 24 ok a 21 řádků vroubkovým žerzejem = 10 cm vroubkovým žerzejem

Použité zkratky:
hl -hladce
obr - obrace
nah - nahodit
kfb - rozplést oko hladce za zadní nit (pro jednoduchost používáme anglickou zkratku)
sej - sejmout značkovač
s2hl - splést 2 oka hladce
uz - umístit značkovač

Postup:

Tělo šátku

Nahodíme 11 ok.
Řada 1: hl1, kfb, hl k posledním 2 okům, kfb, hl1 (13 ok)
Řada 2: hl1, kfb, hl 2, nah, umístit značkovač, hl 5, umístit značkovač, nahodit, hl 2, kfb, hl 1 (17 ok)
Řada 3: jako řada 1
Řada 4: hl1, kfb, hladce až ke značkovači, nah, sej, hl5, sej, nah, hladce až k posledním 2 okům, kfb, hl1

Pleteme řadu 3 a 4 dohromady 35krát. (227 ok)
Pleteme řadu 3 ještě jednou, odstraníme značkovače (229ok).



Krajkový okraj (Feather and Fan border)

Řada 1: hl1,kfb, hl1, uz, hladce až k jednomu oku před středovými oky, uz, hl1, nah, hl5, nah, hl1, uz, hladce až k posledním 3 okům, uz, hl1, kfb, hl1
Řada 2: hl1, kfb, hladce k 1.značkovači, obrace ke 2. značkovači, hladce ke 3. značkovači, obrace ke 4.značkovači, hladce ke 2 posledním okům, kfb, hl1
Řada 3: hl1, kfb, hladce k 1. značkovači, *s2hl 3krát, (nah,hl1) 6krát, s2hl 3 krát - opakujeme od * až ke 2.značkovači, hladce ke středovým okům, nah, hl5, nah, hladce ke 3.značkovači, *s2hl 3krát, (nah, hl1) 6krát, s2hl 3 krát - opakujeme od * ke 4.značkovači, hladce ke 2 posledním okům, kfb, hl1
Řada 4: hl1, kfb, hladce ke 2 posledním okům, kfb, hl1

Řady 1-4 opakujeme 10krát.


Jakmile se při 5-tém opakování řad 1-4 dostanete k řadě 3, přidáte další opakování vzoru "feather and fan" tímto způsobem:
hl1, kfb, hl1, uz, *s2hl 3krát, (nah,hl1) 6krát, s2hl 3 krát - opakujeme od * ke 2.značkovači, hladce ke středovým okům, nah, hl5, nah, hladce ke 3.značkovači, *s2hl 3krát, (nah,hl1) 6krát, s2hl 3 krát - opakujeme od * ke 4. značkovači, hladce ke 2 posledním okům, kfb, hl1. (Odděláme původní první a poslední značkovač, jakmile přidáte 2 nové značkovače.)



Pokračujeme v pletení řad 1-4. Jakmile se dostaneme k řadě 1 posledního opakování, opět budeme posunovat značkovače:
hl1, kfb, hl1, uz, hladce k 1 oku před středovámi oky, uz, hl1, nah, hl5, nah, hl1, uz, hladce až ke 3 posledním okům, hl1, kfb, hl1. Při pletení této řady odděláme značkovače, ke kterým se dostaneme, jedinými značkovači, které zůstanou po dokončení řady, budou nově umístěné značkovače.
V řadě 3 upleteme část "feather and fan" jako předtím.
Volně uzavřeme.

Jestliže máte problémy s přesunutím značkovačů, můžete navštívit web autorky helloknitty.net. V části the Multnomah Miscellanea  jsou přidány detailní instrukce k posunutí značkovačů i pletení větších velikostí šátku.


Na fotce: Multnomah z 1 klubka Lang Yarns Jawoll Magic 6-fach - středový pruh pouze nad 3 oky, tělo šátku pleteno  až do počtu 265 ok, pak pletena část "feather and fan", opakování řad 1-4 8krát. (Pleteno na jehlicích vel. 4, kdo víc utahuje lze spíše na jehlicích 4,5)

Návod je určený k osobní potřebě, nikoliv ke komerčnímu využití, prosíme o respektování.

35 komentářů:

  1. Holky dík za překlad návodu. Koukala jsem na něj u Helči a chtěla jsem ji napsat, zda by byla ochotna mi poslad návod v češtině. Nějak se mi nechtělo do překladu.
    Šátek je nádherný. Teď mám momentálně rozdělané 3 projekty a kupu dalších v hlavě. No a do toho más Vy zásobujete návody, kterým nelze oddolat. Já se snad naklonuj, abych vše stihla uplést a uháčkovat.
    Dík
    Tereza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujeme, jsme r¨ádz, že víme, že návodz nepřekládáme zbytečně, ale že se podle nich pravdu plete!! Naklonovat bychom občas chtěly asi všechny:-)

      Vymazat
  2. já už taky chválila u Helči, jste úžasné , návod je supr a hlavně díky za to, jak nejenom mě , ale i ostatní nakopáváte a strkáte vpřed...
    Jitka

    OdpovědětVymazat
  3. Vyhledala jsem si, jak vypadá krajina v oblasti Multnomah. Název šátku je opravdu trefný.
    Děkujeme za překlad. (I když, musím říct, že jste mne nakoply k pletení podle návodů anglických. Není to tak složité, jak se mi zdálo. Šlo pouze o to, překonat lenost a mít vůli vyzkoušet něco nové.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nakopnutí k pletení podle ang. návodů - to je to nejlepší co se našim čtenářkám může stát:-)) a pro ty, které si stále netroufají - máme ještě dlouhý seznam připravený;-)

      Vymazat
  4. Život je plný výzev! :-) Petra

    OdpovědětVymazat
  5. Moc zdravím z Irska. Začala jsem plést šátek a někde dělám chybu, stále se mi objevuje sedm očí a vlastně v každé další řadě o oko víc tam, kde má být stále středových pět. Už jsem párala dvakrát a pořád se mi děje to samé. nemohu přijít na to ,co dělám špatně. Tenhle druh šátku jsem ještě nepletla nikdy. Nahazuji jen nití.vodící ,že ji podeberu zespoda. Má se nahazovat jinak? Jsem z toho jelen. Tak se mi nesmějte, vím že zkušeným pletařkám to přijde asi k smíchu.Jdu to tedy znova vypárat a budu zkoušet dál, než mi odpovíte. Moc děkuji. Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravíme do Irska:-) Sedí Vám počty ok na konci řad (řada 1:13 ok, řada 2: 17 ok, řada 3: 19 ok, řada 4: 23 ok)? Druhé oko z kraje se rozplétá a ve středu šátku se nahazuje v lícové řadě vždy před a za značkovačem, mezi značkovači by mělo být stále 5 ok.
      Odkaz na nahazování: http://www.youtube.com/watch?v=ScnEIEu3-Ks
      Pokud byste nám na mail info@vlnenesestry.cz poslala fotku alespoň prvních 4 řad, lépe bychom mohly pomoci:-)
      Určitě to rozlousknem:-)

      Vymazat
    2. Moc děkuji za tak rychlou odpověd, už pletu, už jsem na to asi přišla. Nafotím a pošlu, snad to mám už dobře.Mávám jehlicema do dálky Marcela

      Vymazat
    3. Tak to máme radost, že to dobře jde:-)

      Vymazat
  6. A že mám sklerozu, je jasný, děkuji i za ostatní návody!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač, těší nás, že se podle nich plete:-)

      Vymazat
  7. Help please :-)
    Kdyz v krajkovem okraji upletu poprve radu 1-4, a pote zacnu plest v druhem opakovani radu 1 - presouva se prvni znackovac zpet za ctvrte ocko nebo zustava na miste? Ja jsem je neposouvala takze mi pribyvala ocka mezi okrajovym okem a prvnim znackovacem (v 7 rade krajky jich mam 9 a ted si nevim rady, prijde mi, ze ta velka oka nejsou nad sebou a nebude to vytvaret vlnky :(
    dekuji MOC za radu Katy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Yes, of course:-)
      Značkovač zůstavá na místě, až při pátém opakování se ve 3.řadě posunou značkovače, postupně tam vznikne 18 ok, které vytvoří další "vlnku" krajkové části. Ať to dobře jde!

      Vymazat
    2. Hihi, zahada vyresena, nepochopila jsem co presne ma byt mezi od * do * a pak to dopadlo jinak :-), ale zase se to krasne vlni
      druhy satek to jisti :-)))
      Katy

      Vymazat
  8. Ahoj, děvčata. Stojím na prahu krajkového okraje. Chybí mi dvě očka. Nějak to s nima udělám, ale potřebovala bych vědět, zda první řádek krajkového okraje je rub nebo líc...
    (Ležím v posteli s teplotou a nemyslí mi to...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. První řádek krajkového okraje je líc, předchozí část končí řadou 3 - což je rub.
      Přeju, ať je brzy choroba pryč!

      Vymazat
    2. Děkuji za radu i za přání...

      Vymazat
    3. Rádo se stalo, moc zdravím:-)

      Vymazat
  9. Ty vlnky jsou pro mne nějaké začarované. Já to snad vzdám, tu šedou upáranou záležitost celou dovypářu (od workshopu jsem v tom stále zamotáná, dopletla jsem zdárně jen Age of Brass and Steam) a motivačně začnu z úplně jiné příze znovu, pěkně od začátku....

    OdpovědětVymazat
  10. Dobry den,
    dakujem za navod, Vase satky sa mi velmi pacia, tak skusam. :-). Mam otazku - v navode nevidim krajove ocka, aj tie sa pletu hladko?
    Dakujem Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den! Jsme rády, že se Vám návody, které překládáme, líbí:-) Krajová oka u šátku nejsou, tzn. že k uvedenému počtu ok už se žádná krajová oka nepřidávají. Např. v řadě 2 je 17 ok, první oko se plete hladce (dalo by se tedy označit jako krajové), pak 15 ok dle rozpisu a poslední oko (které by se dalo taky označit jako krajové) se zase plete hladce. Snad jsem to popsala srozumitelně:-) A´t to dobře jde!

      Vymazat
    2. Dakujem za promptnu odpoved. Nebola som si ista, doteraz som sa s takto pletenymi "krajovymi" okami nestretla. Este raz vdaka. Trosku Brnackam zavidim kurzy. Nech sa dari. Eva

      Vymazat
  11. Dobrý den,
    moc se mi líbí šátek z příze Sanguine Gryphon Bugga. Dá se koupit u vás v e-shopu?
    Děkuji za odpověď
    Pavlína

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,bohužel tuto přízi v nabídce nemáme. Velmi podobně typově vypadá Malabrigo sock:-) z 1 přadena se Multnomah dá udělat krásně:-)
      Kateřina

      Vymazat
    2. Děkuji za rychlou radu. Teď ještě zvolit odstín. To bude v tom výběru barev asi oříšek.
      Krásné dny
      Pavlína

      Vymazat
    3. Dobrý den Kateřino,
      tak přízi mám doma a šátek upleten asi do 60 řady. Zdá se mi ale docela malý. Vy jste pletla tělo šátku až do 265 ok. Myslíte že z Malabrigo sock by mi taky vyšla větsí velikost?
      A kolik jste měla opakování vzrou v krajkovém lemu?
      Děkuji za radu

      Pavlína

      Vymazat
    4. Dobrý den, Pavlíno,
      bohužel je potřeba z Malabriga Sock plést podle návodu - doporučuji jen do výše 227 ok- je to kvuli síle příze a metráži. Ten šátek dole na blogu je z uplně jiné příze, jak je pod ním napsáno, - Jawoll 6-fach má metráž 420m a je silnější:-( vím, že Vás teď zklamu, ale opravdu je potřeba sledovat typ příze. Originál je pletený z příze fingering a cca 400m - čili přesně Malabrigo Sock. Velikost šátku je těžké hodnotit, každý na to máme jinou míru, ale zdá se že ze 400m jde udělat pěkný šátek omotatelný kolem krku. několik Multnomahů z 1 klubka Malabriga Sock je již v naší fotogalerii, mrkněte tam, a já teď pletu tento vzor z 400m Jawoll Magic. Také je potřeba po upletení šátek namočit a vypnout, to hodně povolí a výsledek je ještě jiný. Tak nevím zda jsem vás potěšila:-)

      Vymazat
  12. Jsem právě u 3. řady 5. opakování vzoru feather and fan, kdy se přesouvají značkovače. Můžete mrknout do návodu? Je tam chybka v druhé polovině, ne? Není tam nic o umístění nového (4.) značkovače. Od původního 4. značkovače by měl být taky ještě přidán vzor, tzn. s2hl 3x, (nah, hl1) 6x, s2hl 3x, hl1, kfb, hl1. I v originále je tato chybka. Ono je to logické, ale může to zmást. Teda doufám, že jsem si to vyložila dobře!! :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Zdravím, mám prosím prosbu. Pletu větší M., nyní mám na každé straně 195 očí, snažím se to rozpočítat, je vzor na 18 očí prosím a kolik je jich před a po středových 5 ? Děkuji za pomoc

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den! Dohromady máte tedy 390 ok, největší verze, kterou má Kate Ray na blogu, začíná krajková sekce na počtu 373 ok. Varianta je ještě šátek zvětšit,počet ok po odečtení čísla 13 musí být dělitelný 18. Snad Vám ot pomůže:-)

      Vymazat
    2. Moc Vám děkuji. Našla jsem tento vzor v knize vzorů, jmenuje se tu- Pírka a Vějíře...Bylo tam 18+2..Ještě jednou děkuji, zvětším a začnu pírkovat vějířovat..Irena

      Vymazat
    3. Vycházela jsem z poznámek k šátku Multnomah z Ravelry, oba návody se mohou lišit.

      Vymazat