úterý 24. února 2015

The Age of Brass and Steam



Říká se - v jednoduchosti krása - a o tomto nádherném šátku to platí jednoznačně. Jeho autorkou je Karin z Orange Flower Yarn a patří k jedněm z nejoblíbenějších návodů na Ravelry.com.

Doporučovaný materiál: příze tloušťky DK, přibližně 230 - 240 yardů/210 - 219 m
Jehlice:  velikost 5 mm kruhové
Výsledná velikost: 135 cm x 38 cm
Zkušební vzorek: 24 řad x 18 ok lícovým žerzejem

Použité zkratky:

P1HP - přidat oko hladce zprava -  nadzdvihneme příčnou nit mezi oky levou jehlicí zezadu a upleteme zepředu
P1HL - přidat oko hladce zleva - nadzdvihneme příčnou nit mezi oky levou jehlicí zepředu, upleteme zezadu
hl - hladce
obr - obrace
zn - značkovač
uz - umístit značkovač
sz - sejmout značkovač
nah - nahodit
s2hl - splést dvě oka hladce
** - postup mezi hvězdičkami se opakuje

POSTUP:

Začínáme s pomocí tzv. garter tab začátku (např zde.)
1. nahodíme 2 oka
2. pleteme hl 6 řad, na konci poslední řady pleteninu neotáčíme, ale pootočíme o 90° po směru     hodinových ručiček
3. levou jehlicí nabereme 3 oka po dlouhé straně obdélníku a upleteme hladce a opět pootočíme
4. levou jehlicí nabereme 2 oka  a upleteme hladce - nyní máme 7 ok.

Počáteční řada: (rub) hl2, nah, obr1, uz, obr1, uz, obr1, nah, hl 2 (9 ok)

Šátek se kombinuje ze dvou částí:
Žerzejová část:
Řada 1 (líc): hl2, nah, hladce k zn, PH1P, sz, hl1, sz, PH1L, hladce k posledním 2 okům, nah, hl2.
Řada 2 (rub): hl 2, nah, obrace k posledním 2 okům, nah, hl2.

Vroubkový pruh s očky:
Řada 1 (rub): hl2, nah, hladce k posledním 2 okům, nah, hl2
Řada 2 (líc): hl2, nah, *s2hl, nah* opakujeme až k značkovači, PH1P, sz, hl1, sz, PH1L, *nah, s2hl* opakujeme k posledním 2 okům, nah, hl2.
Řada 3 (rub): hl2, nah, hladce k posledním 2 okům, nah, hl2

Pleteme takto:
1. Žerzejovou část - 7 krát, poté ještě řadu č. 1 (dohromady tedy 15 řad  - 55 ok)
2. Vroubkový pruh z očky 1 krát (3 řady - 63 ok)
3.  Žerzejovou část - 10 krát, poté ještě řadu č. 1 (dohromady tedy 21 řad  - 127 ok)
4. Vroubkový pruh z očky 1 krát (3 řady - 135 ok)
5. Žerzejovou část - 10 krát, poté ještě řadu č. 1 (dohromady tedy 21 řad  - 199 ok)
6. Vroubkový pruh z očky 1 krát (3 řady - 207 ok)


Okraj vroubkovým vzorem (3 řady - 217 ok):
Řada 1 (líc): hl2, nah, hladce k zn, PH1P, sz, hl1, sz, PH1L, hladce k posledním 2 okům, nah, hl2.
Řada 2 (rub): hl 2, nah, hladce k posledním 2 okům, nah, hl2.
Řada 3 (líc): hl2, nah, hladce k zn, PH1P, sz, hl1, sz, PH1L, hladce k posledním 2 okům, nah, hl2.

Volně uzavřeme, zapošijeme volné konce příze, napneme a užíváme:-)


Návod zveřejňujeme z laskavým svolením autorky. 
Je určený k osobní potřebě, nikoliv ke komerčnímu využití, prosíme o respektování.




Varianta šátku pletená z příze Malabrigo Rios Piedras (1,6 klubka, jehlice č.5), 
přidáno jedno opakování vzoru.

Varianta pletená z příze Malabrigo Rios Liquidambar (1 klubko,  jehlice 5)

 Varianta pletená z příze Malabrigo Rios Cumparsita (1 klubko,  jehlice 5)

20 komentářů:

  1. Přesně - krásná jednoduchost. Nejradši mám tyhle výrobky, na kterých je vidět, jak je má člověk uplést, i bez návodu.
    Líbí se mi ten autorčin šátek na fotce č.1 tohohle článku. Ta barva (ale ta příze už se nevyrábí).
    http://www.ravelry.com/projects/sketchbook/the-age-of-brass-and-steam-kerchief-2

    Malabrigo je krásná a příjemná, ale o trošinku strakatější, než by se mi líbilo až k uslintání:)

    OdpovědětVymazat
  2. Taky jsem po něm na Raverly pokukovala - píšu si tedy další šátek do seznamu:o)
    Kdy to holky všechno stíháte?

    OdpovědětVymazat
  3. achjo :-(( jsem si koupila klubíčko ,protože už jsem nemohla koukat na tu nádheru ...že si jej přidám do svetru ,ale líbil by se mi šatek, jenomže bych nejspíš potřebovala kurz pro začátečníky ,protože jsem se učila pletení sama a ani nevím co je to příčné oko ,nechápu jak jsem mohla roky plést ??(jsem vždycky obšlehla vzor podle tabulky a pak jsem to zvládla ) bez toho ,že neznám tento termín ....angličtinu neovládám, tak leda pozdravit a poděkovat to jo ,ale překlad odborných termínů a nebo pletení na to jsem úplný tutan ???tak co s tím nadělám ??

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vaše frustrace nás moc mrzí, ale nevzdávejte to:-) a vezmte si pletení k počítači a pustte si you tube. Když do You tube zadáte "knitting M1R" - najdete mnoho videonávodů jak přidávat zvednutím příčné nitě -M1R je PH1P v českém návodu, M1L je PH1L
      např zde: https://www.youtube.com/watch?v=DDXf0JYAra8
      Kdyby nebylo něco dalšího jasné, napiště. K

      Vymazat
    2. Táňo, řeším úplně to samé... s tím rozdílem, že navícpotřebuju, aby mi to někdo ukázal, z videa či návodu to "nedávám"... a tento šátek je úžasný - "ten chcu"! Celé odpoledne mám otevřený eshop Vlněných sester a přemýšlím, která vlna by na něj byla ta nej... že bych si udělala radost... tak nevím, no... Asi odložím do kategorie ":třeba jednou"... ;)
      Terka

      Vymazat
    3. MiláTerko,
      pokud potřebujete ukázat pletení v reálu, nezbývá nic jiného než se za námi vydat, třeba v dubnu do Prahy:-) Také doporučuji mrknout na náš návod na trojcípý šátek (štítek "návody"), kde je vysvětlený základní postup pletení šátků, to by mohlo pomoci.:-) co se týká příze, dá se říct, že neuděláte chybu s žádnou, tento šátek je univerzální, ale Malabrigo Rios je na něj opravdu ideální, i když už je to větší investice:-) Držím palce! Kateřina

      Vymazat
    4. Určitě taky doporučuji workshop, nebo pokud nemáte možnost, tak aspoň video. Já bych to taky pouze z psaného návodu nedala, jsem začátečník, ale třeba to časem přijde. A pokud nezačnu plést to, co jsme si ukazovaly na kurzu hned, taky pak hledám ještě videa, ale jde to! hodně štěstí!:)

      Vymazat
  4. Dostala jsem se k netu až teď .....moc děkuji za odpověď ,vyzkouším a dám vědět ... přeji .krásné dny a moc děkuji ♥

    OdpovědětVymazat
  5. Moc prosím o radu - nenašla jsem, kam v pletenině umístit značkovače, ať jsem se dívala sebevíc, poradíte? Děkuji :-)!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den! Značkovač se umísťuje v počáteční řadě, zkratka "uz". Pokud byste ještê něco k návodu potřebovala, napište:-) Zdraví Vlněné sestry

      Vymazat
  6. Dobrý den,
    to jsem přehlédla, moc děkuji .-)! Krásný den!

    OdpovědětVymazat
  7. S chutí s nádherným malabrigo jupiterem jsem se do něj pustila. Hezky to vznikalo a byla to radost, ale po první části jsem měla místo 55 ok, ok 56, tak jsem vypárala a zkusím znovu, zatím jsem byla jen na začátku:)Ale těším se na další pokus a malabrigo je fakt příjemná příze:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Lenko, ať se podruhé zadaří - v tomto konkrétním případě bych i problém řešila spletením dvou ok někde v okraji - u tohoto vzoru by to nemělo být vidět.-)

      Vymazat
  8. Prosím, zachrání mě někdo? Jak to mám udělat, abych měla YO na horní straně šátku stejně veliké na obou stranách? Zkouším to už dva dny, prohledávám raverly i youtube, ale pořád na to nemůžu přijít :-( Díky všem za případnou pomoc... G.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den! určitě se pokusím:-) Posílám odkaz na naše video: https://www.youtube.com/watch?v=KUGTNJoLsgc&index=4&list=PLUVH_Jikmy28cxohemdqpnYQYMs6g1A66 Snad pomůže, pokud ne, napište:-)

      Vymazat
  9. Díky za odpověď, říkala jsem si, jestli to tady někdo vůbec najde :-) Video jsem viděla, ale neřeší to můj problém. Podle všeho záleží, jestli se YO plete před/za okem obrace nebo hladce. Řeší to i Ysolda Teague na svém blogu třeba právě kvůli šátku Ishbel:
    http://ysolda.com/blog/2014/3/18/technique-thursday-yarn-overs
    Ale z jejího vysvětlení nejsem moc moudrá :-(
    A já mám ty rozdíly v YO na pravé a levé straně šátku (od středu) dost viditelné :-(
    G.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Probíraly jsme to docela dlouho, ale stále stejně nerozumíme tomu, v čem je problém - resp. kde máte ta problematická nahozená oka - v dírkovaných řádkách nebo u okrajů? Pokud by jste to mohla nafotit a dát do mailu (info@vlnenesestry.cz) bylo by to fajn. Takto na dálku se těžko radí a samy jsme pletly Age of Brass již nekolikrát a problém jsme s tím neměly. Děkuji KR

      Vymazat
    2. Vzteky už jsem to vypárala a raději přidávám oka KFB :-) Jedná se mi o ta přidávací oka u okrajů. Ale upletu znovu začátek, nafotím a pošlu. Díky moc za snahu pomoci. G.

      Vymazat
    3. Chápu:-) také chápu, že každý máme smysl pro detail jinak vyostřený:-) - já třeba tento detail u šátku neřeším, protože okraj šátku se stejně nošením poměrně vytáhne a oka se srovnají. Zase nahazovaná oka mají svuj význam, protože jsou poměrně volná, takže dělají okraj pružný...at se každopádně daří:-) KR

      Vymazat
  10. Dobrý den, prosím jak jsou udělané ty poslední řady nad poslední řadou dírek. To jsou jen hladké řady po obou stranách? Nějak to v tom návodu neumím najít. Děkuji za odpověď. Hana

    OdpovědětVymazat